Pozvánka na vzpomínkový večer a koncert

Říjen

V zelené třídě první říjnový týden bodovaly hry na téma ovoce – v kruhu si děti měnily místa, přesouvaly se jako skupiny po židlích a nesměly spadnout. Velmi je zaujala diskuze, kde jeden tábor obhajoval výhody konzumace domácího ovoce a druhý naopak exotického. Prvňáci byli fascinováni Marťanem, který hláskoval. Druháci jsou stále ještě okouzleni pexesem na počítači. V oranžové třídě se pilně pracovalo, nachází se řada témat společných napříč ročníky, kdy si děti navzájem pomáhají, společně se učí. Na dni venku se spustila poznávačka stromů, která děti velmi zaujala. Nakonec děti společně rozpoznaly 18 různých druhů stromů. Současným projektovým tématem jsou nerostné suroviny, děti je řešily v centrech aktivit a zamýšlely se nad klady a zápory těžby uhlí, nad využitím různých nerostných surovin v době pravěku a začátku středověku. Děti dokážou pracovat ve skupinkách, radit si, staly se archeology a pracovaly s obrázky skutečných nálezů. V družině děti vyráběly krásné podzimní stromy a začaly s intenzivním ochočováním mimimorčátek.

Druhý říjnový týden začal naplánovanou návštěvou Vaška Hradílka, tatínka Boženky, pro kterou jsme minulý školní rok vydělali na jarmarku peníze. Pověděl nám, jak se Bóže daří, že dělá velké pokroky, léčba funguje a Boženka začíná používat svaly, které ji pomaličku ožívají. Takže už občas i sama udrží hlavu. A jsou vyhlídky na další pokroky. Vašek přišel i se svým bratrem, olympijským medailistou – kajakářem Vavřincem Hradílkem. Děti měly možnost si s ním trochu popovídat, i když se dost styděly. Velkým tématem je pozorné čtení zadání a správné zpracování úkolu. Prvňáci a druháci se nechali pohltit šibenicí – moc je bavilo luštit slova. V družině se tento týden děti staly módními návrháři a s pomocí podzimní přírody nacházely inspiraci pro nové látky na šaty, klobouky, trika, brnění i meče. Povídali jsme si o projektu Adopce na dálku (www.protibet.cz). Starší děti seznámily mladší s naší „adoptovanou“ dívkou Tenzin Namsel a přečetly dopis, který nám Namsel poslala. Pokročilí angličtináři tento dopis překládali s Ellie na angičtině. 

Díky krásnému počasí trávily děti třetí říjnový týden hodně času venku, starší děti uspořádaly plánovaný slovanský trh, kde nakupoval i kníže Rostislav, Cyril a Metoděj.  Ukončili jsme naše první projektové téma Horniny a co je pod zemí a pomalu navázali na další téma týkající se komunismu. Se školním časopisem Vykřičník! jsme zvládli první rozhovor s Danem Vojtíškem – můžete se těšit! Snad se nám podaří do Vánoc vydat první číslo. Mladší děti si v úterý užily výlet do divadla a na výstavu a začaly řešit téma Povolání a zaměstnání. Divadlo bylo zajímavé, neotřelé a děti možná překvapené , že to nebyla klasická Šípková Růženka. V depu si všichni vyzkoušeli role policistů, hasičů, záchranářů. Byly tam makety služebních aut, dopravní hřiště a několik nehod. I s družinou byly děti skoro stále venku. V pondělí jsme si pořádně zařádili se spadaným listím a pokusili se vystihnout strom nebo krajinu pomocí pár tahů suchým pastelem. V tomto týdnu se také děti pustily do sbírání ořechů, které později budeme loupat a péci z něj cukroví. V pátek se děti pustily do přípravy zeleninové zahrádky na zimu.

Září

První týden v září vyrazila celá škola na adaptační kurz do Jesenice. Více info a fotky zde

Vzhledem k adapťáku, byl vlastně druhý týden v září prvním pracovním týdnem ve škole, a tudíž panoval jakýsi „zajížděcí“ režim. Společná třída prvňáků a druháků si zvykala na prostředí, nastavovala si pravidla a učila se, co a kam patří. Oranžová třída starších dětí opakovala a znovuoživovala pravidla společného vzdělávání. Děti si také v tomto týdnu vybrali, kam chtějí zařadit v rámci start-upových dílen. Naprosté uchvácení panuje ve skupině včelaře Václava. Rozděleno je také do skupin v případě tvorby Školního časopis a dílny na Pokusy. V příštím týdnu už obě dvě aktivity naplno propuknou. Ve družině se začalo cvičit a hýbat se naplno. Olča se s dětmi okamžitě sblížila a jde jim to spolu skvěle.

Menší děti si v dalším týdnu velmi užily tvoření mapy regionu. Spotřebovaly na to celou středu, ale stálo to za to. Zapisovaly názvy obcí a měst v okolí, druháci popisovali vybavení domu. S nadšením se stavělo z kostek. Velkou událostí je narození morčat. Dětem se podařilo ztišit, aby měla klid. V pátek při dni venku vytvářely děti mandaly z přírodnin. Vznikla krásná díla. Zážitek byl korunovaný tím, že děti musely svá díla zase rozebrat. Velmi hezký čas. Začaly start-upové dílny. S rodiči proběhla první část brigády na osázení plácku před školou a vedení školy se sešlo s rodiči na školské radě. Děkujeme!

Poslední zářijový týden proběhl ve znamení počínajícího podzimu, strnišť na polích a učení. Z významnějších událostí tohoto týdne můžeme vyzvednout narozeninovou oslavu Matouše a Justýnky, na kterou si děti samy připravovaly občerstvení. V pátek se pak konala pouť k Václavovi a všechny děti složily slib o pomoci bližním. Však také mají doma pomáhat a svoje skutky pak popsat a přednést další týden. 

Děti se seznamovaly na začátku září v Jesenici

Setkat se opět po prázdninách, sžít se a seznámit se s prvňáčky – to byl účel adaptačního kurzu, který proběhl první zářijový týden v Jesenici. Aktivity během čtyřdenního pobytu byly vystavěny na příběhu Ajdar o pomoci, odvaze a dobrodružství. Děti se během adapťáku staly zachránci Planety Země, překonaly setkání s několika příšerami a dalšími nezvyklými obyvateli podzemí a doputovaly až k drakovi Ajdarovi, kterému namasírovaly záda, rozveselily ho a vylezly zpátky na povrch Země. Děti příběh velmi prožívaly a věříme, že se i díky němu dosti stmelily, dokázaly si skvěle navzájem pomáhat a pokud nebyly unavení, dokázaly se i dobře domluvit. Děkujeme moc všem rodičům, kteří na adapťáku byli a pomohli nám s realizací celého programu, vařením atd. 

Červen

Druhý červnový týden byl ve znamení puťáku po řece Střele. Fotky a trochu povídání najdete zde.

Po návratu z puťáku pokračovalo ještě další týden vyučování, dodělávání rozdělané práce, hry venku, sbírání bylinek a dávání věcí do pořádku. 

Červnový puťák provedl děti podél Střely

Druhý červnový týden po úterním vyučování nasedla naše početná skupina výletníku na autobus do Kralovic a zahájila tak červnový puťák po toku řeky Střely. V úterý se dojela až do Rabštejna, a tam asi dva kilometry na místo, kde se bivakovalo. Po zelené značce se pak děti s doprovodem vydaly kolem Střely, kolem Čubova mlýnu, přes Černou Huť pod Mladotice. Děti po celou dobu nejen vedly podle mapy, ale také připravovaly večeře a rozdělovaly jídlo na druhý den. Velké díky pak patří Danovi od Evelínky, který po celou dobu zajišťoval se svojí dodávkou doprovod, aby nemusely děti tahat těžké bágly s věci, spacákem a karimatkou. Ve čtvrtek se po dlouhém probouzení pokračovalo do Strážiště, pak do Plas a odtamtud do Čečína. Raní procedury v Čečíně narušilo najíždění myslivců na střelby, a tak balení proběhlo velmi rychle. Šlo se ještě podél řeky až k soutoku s Berounkou, kde se konala dlouho očekávaná nanuková přestávka. Nejnáročnější poslední úsek cesty vedl nahoru od řeky do Kozojed, kde však jako odměna čekala Ellie s vychlazeným melounem a bezovou šťávou. 

Děti z Pivoňky strávily v květnu tři dny v Praze

Po loňském úspěšném prvním ročníku vyrazily děti z Pivoňky i letos 21. května do Prahy. Ze Chříče se dostaly do Kařeza a pak už na Hlavní nádraží do Prahy. Ještě v úterý večer se stihly podívat od Muzea na demonstraci na Václavském náměstí a pak vzhůru k boromejkám na Petřín, kde bylo zajištěno ubytování.

Ve středu ráno bylo potřeba vyrazit nakupovat do Holešovické tržnice, aby bylo co obědvat. Děti se rozdělily do skupinek po čtyřech, kdy každá nejprve udělala průzkum trhu a pak dostala 200 Kč a měla koupit něco pro všechny do společného jídla na celý den. Děti byly naprosto nadšené, byla to dobrá lekce finanční gramotnosti. Pak všechny čekala Dílna o vzniku knihy v Technickém muzeu, kde jsme se naučili vázat knihu a určitě si to zkusíme znovu v Pivoňce, protože to bylo super!! Podívali jsme se i na výstavu Made in Czechoslovakia a do haly Technického muzea a potom vyrazili do deště. Vzhledem k horšímu počasí jsme s průvodcem Liborem Peprným udělali okruh kolem Náměstí Jana Palacha. Vzal nás do Rudolfina z jedné strany, z druhé do Galerie (děti byly z výstavy nadšené a Libor je hodně chválil, že měli k sochám skvělé postřehy a byli v klidu:) a Artparku. Podívali jsme se i do budovy Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, kde děti přijala studentská rada. Pak také do Uměleckoprůmyslového muzea, k židovskému hřbitovu, k Vltavě. Děti se dozvěděly mnoho zajímavého, prohlídka se jim moc líbila.

Na čtvrtek byl domluven program v Národní galerii. Ráno jsme chvíli čekali ve zdejší kavárně a děti „vesnicky glosovaly“, že „je to tady strašně drahý, čaj za 55 :)“. Potom zažily program „Se skicákem v Galerii. Děti si prošly jedno patro NG ve Veletržním paláci a pak s lektorkou vyráběly skicáky a tvořily za pomocí nejrůznějších materiálů svá díla na základě inspirací z galerie. Vzniklo tam spoustu skvělých fotek – viz. fotoalbum níže. Děti se zápalem tvořily! Pak jsme se naobědvali ve Stromovce a děti si tam užily na hřišti Vozovna. Pak se šlo společně na zmrzlinu a pak už vzhůru do Obecního domu na výstavu Zdeňka Buriana, kde nás skvěle provedl pan průvodce. Většina dětí byla dost zaujatá a hlavně toho hrozně moc věděly, čímž průvodce dost překvapily. Před Obecním domem děti fascinoval pán hrající na skleničky, s kterým si na návrh Kacpíka děti zazpívaly státní hymnu a Lili uhádla znělku z Arabely a získala tak pro Pivoňku zdarma skleničkové CD. Přes Staroměstské náměstí se šlo na večeři a pak do zahrad na Petřín a zpět. 

V pátek ráno děti neminulo balení a na Vinohradech návštěva a výukový program o tvorbě sešitů v Chráněné dílně Lemniskáta, odkud škola odebírá sešity. V Riegrových sadech jsme pak malovali do sešitů a skicáků Prahu z vyhlídky, měli piknik, povídali si o všem, co jsme v Praze zažili a pak už hurá na Nádraží a na vlak.

Květen

   Začátek května je ve znamení volných střed, což vždy udělá trochu zmatech ve dnech, ale děti i přesto vzorně pracovaly, vyráběly a zkoušely na slavnost studánek. V pátek zvládly i výlet do Plas do Muzea stavitelství, kde si povídali o to statice a o tom, jak je možné vytvořit stabilní konstrukci – vše provázely názorné ukázky. 

Ve čtvrtek 16. 5. se uskutečnil dlouho připravovaný Jarní jarmark. Děti se velmi těšily a vše podřídily přípravám. Nakonec i přes horší počasí, kdy se představení odehrálo vevnitř a jarmark též, se podařilo vybrat neuvěřitelných 21790 Kč. To nikdo nečekal. Rodiče Boženky byli dojatí, peníze použijí na úpravu vozíku, ze kterého Boženka vyrůstá. Děti si stihly i jarmark zhodnotit a do příštího ročníku budou zase o něco moudřejší 🙂

V týdnu po Jarním jarmarku děti ve škole strávily jen dva dny a pak se vyráželo na výlet do Prahy. Fotky a reportáž z této povedené výpravy najdete zde. V pondělí a úterý se uklízelo po předchozím týdnu a samozřejmě učilo. 

Poslední květnový týden byl ve znamení červených tváří a kapek potu. Děti díky Kačce z družiny absolvovaly cyklistický týden a nutno říci, že je to dosti pohltilo. Většina z nich si to moc užívala a chtějí pokračovat.  Děti vám už nyní dovedou říci, jaká je povinná výbava na kolo, základní pravidla silničního provozu, zvládly by vyřešit kde jakou situaci v terénu. I přes nepřízeň počasí a jedné díry v duši jsme si to moc užili a cyklo týden zakončili výletem na nedaleký Krakovec, kde si všechny děti mohly koupit z výtěžku z podzimní Smoothie party zmrzlinu dle svého gusta 🙂

Duben

První týden po plaveckém týdnu děti vcelku lehce vpluly do klasického týdne. Pokračuje se v tématu o pravěku a lidském těle, děti počítají, píší, snaží se o správný pravopis a krasopis. V družině děti sázely semínka, řádily na hřišti, malovaly křídami, zvelebovaly bunkr. Dědeček Františky postavil dřevěné truhlíky před školou, takže nyní se všichni snaží, aby se naplnily hlínou a mohly se osázet jarními květy. Práce je to obtížná, protože hlína se bere od potoka. 

Tento týden byl opět pestrý – kromě dokončování tématu pravěk a rozprav o zajímavostech v těle lidském i zvířecím jsme s prvňáky přesunuli matematiku ven a s druháky objevovali kouzla matematické montessori arény a násobilkových řetězů. Děti pracovaly ve středu a v pátek na projektových výstupech – rozdělily se do týmů a vybraly si jednu soustavu lidského těla. Dle kritérií, jak má model vypadat a na základě debaty o spolupráci ve skupinách spolu pracovaly a na závěr se hodnotily. Na samorostu jsme vyslechli tři prezentace – Honzy  – Filmové triky, Amose – Ryby a Franty – Výstava Obludy. Děti předvedly, na co během hodin samorostu přišly. Bylo to zajímavé a hlavně jejich! Ve čtvrtek byly děti na výletě ve Skryjích (díky Danovi, že s Markétou jel) a v pátek děti dodělávaly svoje modely lidského těla.  

Posledních čtrnáct dní v dubnu děti naplno nasávají jaro, sázejí květiny. Školu navštívil kovář a děti zkoušely kovat. Dokončilo se téma pravěk / lidské tělo prezentacemi a začalo nové téma kraje / ČR. Zároveň započala intenzivní příprava na jarní jarmark, tentokrát spojený s tradiční folklórní slavností Otevírání studánek, kterou děti v průběhu dalších týdnů nazkoušejí. V rámci příprav už děti navařily med, sirupy a vytvořily jarní kuchařku, která bude k prodeji. Zkouší také vyšívat a šít na šicím stroji. Výtěžek jarního jarmarku půjde, po diskuzi s dětmi, z malé části na opravu rozbité trampolíny a z největší části pro nemocnou holčičku Boženku Hradílkovou, kterou vrozená fatální nemoc natrvalo upoutala na invalidní vozík. 

V září nastoupí do Pivoňky osm prvňáčků – výsledky zápisu

16. dubna 2019 před Velikonoci se uskutečnil zápis do 1. ročníku. K zápisu přišlo osm dětí, které by rády nastoupily od září do naší školy. Tři dívky a pět chlapců doprovázely i rodiče, kteří se mohli během zápisu dívat, jak děti prochází spolu s učitelkami Janou a Markétou příběh o hudebnících. Na začátku se s nimi setkali, zazpívali písničku a společně se představili. Následovalo putování s hudebníky po stanovištích, kde si děti u lavice či na koberečcích zkoušeli plnit připravené úkoly – stavba věže, skládání puzzle, hledání rozdílů, cvičení na sluchovou a zrakovou paměť, cvičení na diagnostiku jemné a hrubé motoriky a grafomotoriky. S každým dítětem si také Jana či Markéta popovídali. Na závěr proběhlo společné setkání rodičů se základními informacemi o zápisu a následných krocích a o doporučení na procvičování před nástupem do základní školy. Během zápisu vládla příjemná atmosféra, díky kuchařkám z pivovarského bistra bylo připravené sladké občerstvení. Zápisu byla přítomna i speciální pedagožka Barbora Rajchlová, se kterou externě spolupracujeme. Těšíme se na děti v září! Výsledky zápisu  – Rozhodnutí o přijetí připojeno.